Opbyg en stærk LinkedIn-profil

En stærk LinkedIn-profil er et af de vigtigste redskaber,  du kan bruge til din jobsøgning. 90% af arbejdsgiverne
bruger LinkedIn til at finde ud af mere om dig, og det er online-udgangspunktet for dit professionelle brand. Her følger nogle gennemprøvede tips og tricks, du kan bruge til at opbygge en stærk LinkedIn-profil eller styrke den, du allerede har.

Artikler

Lad være med at klippe og indsætte dit CV Du udleverer ikke dit CV, før du har præsenteret dig selv, så lad være med at gøre det her. Beskriv i stedet for din erfaring og dine evner, som du ville gøre det over for en, du lige har mødt. Og skriv skærmvenligt ­ i korte skriftblokke med visuelle eller tekstuelle vejvisere.

Gør det sælgende

Giv din profil liv med din egen stemme. Brug udtryksfulde adjektiver, farverige verber og en aktiv konstruktion (²ledte et kollegium², ikke  ²ansvarlig for at lede et kollegium²). Optræd naturligt: Lad være med at skrive i 3. person, medmindre det passer til dit brand.

Lav en overskrift, der brænder igennem

Den først tekstlinje under dit navn er din overskrift. Den vises i søgninger i Google og i LinkedIn, så det er ekstremt vigtigt at gøre den markant. Hvis du ikke laver en, vises som standard kun din jobtitel, hvilket ikke er specielt spændende. Brug nøgleord, der passer til din ambition om at udforme en iøjnefaldende talemåde, der straks beskriver, hvem du er.

Gør et godt førstehåndsindtryk

Resuméafsnittet er som en online-elevator ­ en beskrivelse på 30 sekunder af, hvem du er, og hvad du kan. Brug det til at vise din værdi for potentielle arbejdsgivere og tilskynde folk til at connecte med dig.

Fremhæv dine kvalifikationer, din ekspertise, og bed om anbefalinger Din LinkedIn-profil har et afsnit specielt beregnet til kvalifikationer og ekspertise. Ved at oprette en omfattende liste øger du dine chancer for at blive fundet af potentielle arbejdsgivere.

Du kan også anmode andre i dit netværk om at sige god for dine kvalifikationer ­ det øger din troværdighed.

Beskriv din erfaring

Hjælp læseren med at forstå centrale punkter ved kort at beskrive, hvad virksomheden laver, og hvad du lavede eller laver for den. Brug korte og præcise sætninger her ­ og bryd dem op i visuelt spiselige dele.

Skil dig ud fra mængden

Iklæd din profil et et professionelt foto af dig selv. Tilføj links til projekter, præsentationer og porteføljer af dit arbejde for at vise dine kvalifikationer.

Bliv aktiv i grupper

Tilslut dig LinkedIn-grupper for at vise din viden og styrke din salgbarhed. Deltag i diskussioner, kom med forslag, og tag spørgsmål op, når og hvor det er muligt. LinkedIn anbefaler grupper, som du muligvis kan være interesseret i, og vi anbefaler, at du tilslutter dig mindst 50 grupper.

Opbyg dine forbindelser

Forbindelser er et af de vigtigste aspekter ved dit brand, da dem, du er connected med, afspejler kvaliteten af dette brand. Hvad sker der, når du scanner en profil og ser, at I har en fælles bekendt? Så ryger denne persons aktier i vejret i dine øjne. Værdien af dette fællesskab arbejder begge veje. Du skal derfor identificere forbindelser, der kan øge din troværdighed, og forfølge dem.

Opret en brugerdefineret URL

Nu da du har en stærk LinkedIn-profil, skal du dele den. Tilpas dit link ved at gå ind i dine indstillinger. Her skal du ændre de tilfældige tal og bogstaver til dit navn eller noget, der skiller dig ud fra mængden. Indsæt derefter linket i dit CV, følgebrev og i diskussionsforummer online.

Hold alt opdateret

Når du tilføjer forbindelser, anbefalinger og erfaring, skal du sikre, at det forbliver opdateret, målrettet og veludformet.

At styrke sin LinkedIn-profil er en god måde at forbedre sin jobsøgning på. Det er det også, når man samarbejder med en rekrutteringsmedarbejder fra Adecco.

Du kan få mere at vide om gennemprøvede strategier til at få et godt job eller undersøge tusindvis af karrieremuligheder ved at kontakte din lokale Adecco-afdeling.